mailto:uumlib@uum.edu.my 24x7 Service; AnyTime; AnyWhere

Menyemai budaya berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran

Mohamed Sin, Nuraina and Ishak, Haslina (2017) Menyemai budaya berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran. In: International Conference on the Scholarship of Teaching and Learning (ICSoTL 2017), 4 - 5 April 2017, UUM EDC Hotels & Resorts, Sintok, Kedah, Malaysia.

[thumbnail of ICSoTL 2017 120 125.pdf]
Preview
PDF
Download (335kB) | Preview

Abstract

Kertas kajian ini membincangkan keberkesanan dalam menggunakan pendekatan interaktif di bilik darjah secara berfasa dengan murid-murid Darjah 5.Kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah dan teori ‘The 8 Elements of Reasoning’ oleh Richard Paul (1992) telah diperkenalkan kepada murid untuk menerapkan budaya berfikir dalam diri mereka dan menjana pemikiran yang kritis dan kreatif.Dapatan kajian menunjukkan murid lebih berupaya untuk memberikan idea dengan lebih baik.Mereka juga dapat melakukan refleksi berkaitan idea yang mereka dan rakan sedarjah dengan jelas.Mereka juga lebih aktif dalam perbincangan di bilik darjah.Tambahan pula, mereka juga mampu mengutarakan pendapat yang lebih bernas hasil daripada perbincangan dengan guru dan rakan-rakan berdasarkan kaedah pemikiran yang digunakan.Kini, murid-murid tidak lagi kelihatan bosan bila diajak berbincang dan dapat menjawab soalan-soalan yang ditanyakan oleh guru dengan lebih yakin serta menjelaskan jawapan awal yang diutarakan.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Additional Information: ISBN: 978-983-42061-4-7 Organized by: School of Education and Modern Languages, Universiti Utara Malaysia.
Uncontrolled Keywords: proses berfikir, menjana pemikiran, kritis, kreatif
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: School of Education & Modern Languages
Depositing User: Mrs. Norazmilah Yaakub
Date Deposited: 11 Jul 2017 00:05
Last Modified: 11 Jul 2017 01:09
URI: https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22562

Actions (login required)

View Item View Item