mailto:uumlib@uum.edu.my 24x7 Service; AnyTime; AnyWhere

R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan pembelajaran

Ishak, Ibrizi and Sani, Hairani (2017) R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan pembelajaran. In: International Conference on the Scholarship of Teaching and Learning (ICSoTL 2017), 4 - 5 April 2017, UUM EDC Hotels & Resorts, Sintok, Kedah, Malaysia.

Full text not available from this repository.

Abstract

Tugasan menulis karangan berasaskan gambar bersiri merupakan sebahagian latihan yang sering murid lakukan.Hal ini boleh menimbulkan rasa bosan dalam kalangan mereka.Tambahan pula apabila mereka diminta menulis mengikut format kertas peperiksaan, dan pengajaran dilakukan tanpa mengambil kira keupayaan murid yang berbeza-beza dalam sesebuah kelas.Lantas, kajian ini bertujuan untuk menarik minat murid menulis melalui pengajaran pembezaan yang berkesan dan menyeluruh. Kajian ini juga bertujuan meningkatkan pemahaman murid dalam pembelajaran melalui kaedah Think- Tac-Toe dan RAFT – role, audience, format dan topic memberi peluang kepada murid meletakkan diri mereka dalam peranan tertentu untuk menulis dengan lebih teratur.Kedua-dua kaedah ini dilakarkan dengan mengambil kira pengajaran pembezaan bagi membantu murid mempelajari sesuatu topik dengan mengikut tahap kesediaan dan keupayaan masing-masing.Kajian ini melibatkan murid Darjah 1 hingga Darjah 6.Dapatan kajian menunjukkan murid lebih tertarik dan bersedia untuk mempelajari Bahasa Melayu.Murid terangsang untuk melakukan aktiviti yang disediakan dan dapat memahami pengajaran dengan lebih menyeluruh.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Additional Information: ISBN: 978-983-42061-4-7 Organized by: School of Education and Modern Languages, Universiti Utara Malaysia
Uncontrolled Keywords: R.A.F.T. Think-tac-toe, pengajaran pembezaan, kreatif
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: School of Education & Modern Languages
Depositing User: Mrs. Norazmilah Yaakub
Date Deposited: 11 Jul 2017 00:08
Last Modified: 11 Jul 2017 01:09
URI: https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22563

Actions (login required)

View Item View Item