mailto:uumlib@uum.edu.my 24x7 Service; AnyTime; AnyWhere

Keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia

Buang, Nor Aishah and Raduan, Ismail and Hashim, Norashidah (2010) Keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia. In: The First Seminar On: Entrepreneurship and Societal Development in Asean (ISE-SODA 2010) "Achieving Regional Growth through Entrepreneurship Education", 27th February-1st March 2010, City Bayview Hotel Langkawi. ASEAN Universities Consortium of Entrepreneurship Education (AUCEE), pp. 108-115. ISBN 983-2078-36-4

[thumbnail of Pages_from_The_First_Seminar_on._Entrepreneurship_and_Social_Development_in_Asean666.pdf] PDF
Restricted to Registered users only

Download (170kB)

Abstract

Kertas kerja ini membentangkan hasil dapatan kajian keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di beberapa buah institusipengajian tinggi awam di Malaysia. Rekabentuk kajian adalah kaedah tinjauan yang menggunukan jumlah sampel serumai 1558 orang siswazah tahun dua, tiga dun empat dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia(UPM), Universiti lnstitut Teknologi MARA (Uitm), Universiti Malaya (UM) dan Universiti Utara Malaysia (UUM). Analisis statistic deskriptif dun inferensi digunakan. Analisis mendapati responden bersetuju pada tahap sederhana tinggi (pelajar UM rnin skor = 3.20;pelajar UUM min skor = 3.16; pelajar UKM min skor = 3.03 dan pelajar UiTM min skor = 3.03) bahawa pelajar universiti perlu mempunyai aspirasi keusahawanan (61.1 %). Analisis samada universiti bertanggungiawab menyediakan Universiti mendapati majoriti responden bersetuju pada tahap sederhana tinggi (pelajar UM rnin skor = 3.26; pelajar UKM rnin skor = 3.13; pelujar UUM min skor = 3.11 dan pelajar UiTM min skor = 3.10).Alasan kepada keperluan perlaksanaan pendidikan keusahawanan secara formal mendapati responden bersetuju bahawa perlaksanaan pendidikan keusahawanan secara formal adalah perlu tetapi sekadar untuk mendapat pengetahuan dun kemahiran tambahan (91.1 %) sahaja. Saluran pendidikan mendapati responden bersetuju bahawa saluran pendidikan keusahawanan yang paling sesuai dilaksanakan ialah kerja lapangan (59.3%), lawatan (on-site visit) (57.1%), latihan industri atau praktikum(63.2%), aktiviti ko-kurikulum seperti karnival, ekspo utau pertandingan (73.3%),kelab atau persatuan keusahawanan (71.7%) dan Pusat Pembangunan Usahawan Siswa (73.5%). Analisis pembangunan pensyarah pendidikan keusahawanan yang kompeten mendapati respanden bersetuju (responden UM (min skor = 3.23), UUM (min skor = 3.12), dan UiTM (min skor = 3.10) pada tahap sederhana tinggi dun responden UKM (min skor = 3.00) bersetuju pada tahap sederhana rendah keperluan pensyarah pendidikan keusahawanan di setiap fakulti untuk mengajar pelajar kursus pendidikan keusahawanan (51.1 %). Rumusannya, pelajar univeriti masih tidak memilih kerjaya keusahawanan sebagai kerjaya utama iaitu hanya sebagai kerjaya alternatif dan hanya bersetuju untuk belajar tentang keusahawanan di universiti secara sederhana sahaja dan belajar pendidikan keusahawanan secara eksplorasi (melalui aktiviti kerja lapangan dan ko-kurikulum) bukan dalam kelas secara formal.

Item Type: Book Section
Additional Information: This seminar is collaboration between The Co-operative and Entrepreneurship Development Institute (CEDI) of Universiti Utara Malaysia; National Entrepreneurship Institute (INSKEN); Universiti Padjajaran (UNPAD), Bandung; Universiti Komputer Indonesia (UNIKOM) and Prince Songkla of University (PSU), Thailand.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: School of Business Management
Depositing User: Mrs. Norazmilah Yaakub
Date Deposited: 22 May 2011 06:55
Last Modified: 04 May 2017 00:19
URI: https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2966

Actions (login required)

View Item View Item