UUM Repository | Universiti Utara Malaysian Institutional Repository
FAQs | Feedback | Search Tips | Sitemap

Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan


Yusoff, Noraniza (2014) Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan. In: Persidangan Antarabangsa Kelestarian lnsan 2014 (INSAN2014), 9 - 10 April 2014, Batu Pahat, Johor.

[img] PDF
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Modal sosial merangkumi cara aktor ekonomi berinteraksi dan men uruskan diri mereka untuk menjana pertumbuhan dan pembangunan. Terdapat pertumbuhan bukti melalui definisi Putnam, Coleman dan definisi-definisi lain bahawa modal sosial boleh memberi kesan ke atas lnisl lain bahawa modal sosial boleh member1 kesan ke atas hasil pembangunan seperti pertumbuhan ekuiti dan penghapusan kemiskinan.Objektif kajian ini ialah untuk menentukan corak modalsosial dikalangan pelajar sekolah.Corak modal sosial dihubungkaitkan dengan kelestarian insan untuk menggalakkan berlakunya transformasi dalam pembangunan negara.Kaedah kajian yang digunakan ialah pendekatan pragmatisme iaitu campuran pendekatan kuantitatif dan kualitatif dalam pengutipan dan penganalisisan data.Hasil kajian mendapati bahawa pelajar sekolah kajian mempunyai modal sosial kumpulan dan jaringan; dan norma sosial.Ini merupakan satu fenomena yang membolehkan pelajar untuk memainkan peranan dalam penciptaan kesedaran dan Perubahan politik, serta meletakkan negara ke laluan pembangunan mampan bagi masa depan bersama negara Malaysia.Ini selari dengan kandungan kata-kata Aluan Pengerusi dalam Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future iaitu Suruhanjaya tersebut menuntut usaha bersama dan norma-norma baru tingkah laku di semua peringkat dan dalam ke pentingan semua.Perubahan dalam sikap,nilai-nilai sosial, dan dalam aspirasi yang laporan Suruhanjaya ini menegaskan ialah bergantung pada kempen yang luas dalam pendidikan, perbahasan dan penyertaan awam.Suruhanjaya ini juga menyeru kumpulan Suruhanjaya ini.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Additional Information: organized by Department of Islamic Studies and Social Science (JPSS), Faculty of Science, Technology and Human Development (FSTPi)
Uncontrolled Keywords: Modal sosial; pendidikan; kelestarian; transformasi pembangunan; norma.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: College of Law, Government and International Studies
Depositing User: Dr. Noraniza Yusoff
Date Deposited: 25 Aug 2014 07:49
Last Modified: 25 Aug 2014 07:54
URI: http://repo.uum.edu.my/id/eprint/11806

Actions (login required)

View Item View Item