mailto:uumlib@uum.edu.my 24x7 Service; AnyTime; AnyWhere

Kesan terapi bermain pasir dan melukis terhadap kerisauan dan estim kendiri murid

Busu, Rusli (2014) Kesan terapi bermain pasir dan melukis terhadap kerisauan dan estim kendiri murid. In: International Social Development Conference 2014 (ISDC 2014), 12 – 13 August 2014, Bayview Hotel Langkawi, Malaysia.

[thumbnail of 87.pdf] PDF
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan terapi bermain pasir dan melukis terhadap kerisauan dan estim kendiri murid. Subjek kajian terdiri murid sekolah kebangsaan tahun lima (n=18) dari tiga buah sekolah dan GBK (n=2).Kaedah persampelan bertujuan digunakan bagi tujuan pemilihan subjek kajian.Subjek kajian dibahagikan dalam tiga kelompok iaitu; kelompok bermain pasir (n=6), kelompok melukis (n=6) dan kelompok kawalan (n=6).Sebanyak lima sesi dijalankan ke atas kelompok bermain pasir dan kelompok melukis. Setiap pertemuan sesi dalam kelompok mengambil masa selama 60 minit.Dua instrumen digunakan untuk mengumpul data iaitu STAIC A-State (State-Taiit Anxiety Inventory for Children) dan Estim Kendiri Stanley Coopersmith.Transkripsi temu bual digunakan untuk menganalisis data kualitatif. Kajian menunjukkan terdapat penurunan kerisauan dan peningkatan estim kendiri subjek kajian dalam terapi bermain pasir dan melukis.Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa kaedah dan teknik ini sesuai digunakan kepada murid sekolah kebangsaan.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Additional Information: ISBN: 978-967-0474-74-8 Organized by: School of Social Development (SSD), UUM College of Arts and Sciences, Universiti Utara Malaysia
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: School of Applied Psychology, Social Work & Policy
Depositing User: Dr. Rusli Busu
Date Deposited: 02 Mar 2015 06:04
Last Modified: 12 May 2016 01:30
URI: https://repo.uum.edu.my/id/eprint/13275

Actions (login required)

View Item View Item