mailto:uumlib@uum.edu.my 24x7 Service; AnyTime; AnyWhere

Transformasi sistem pendidikan pondok dalam memartabatkan pengajian kitab kuning di Malaysia

Ismail, Solahuddin and Abdul Rahman, Mohd Nizho (2014) Transformasi sistem pendidikan pondok dalam memartabatkan pengajian kitab kuning di Malaysia. In: 23rd International Conference of Historians of Asia 2014 (IAHA2014), 23 - 27 August 2014, Alor Setar, Kedah, Malaysia.

[thumbnail of 24.pdf] PDF
Restricted to Registered users only

Download (501kB) | Request a copy

Abstract

Globalisasi yang melanda dunia kini berkehendakkan masyarakat melakukan perubahan.hal ini termasuklah perkara yang berkaitan dengan pendidikan.Ia sangat bertepatan dengan ajaran Islam yang mudah dan berubah mengikut peredaran zaman. Perubahan ini lebih bersifat teknikal tanpa merosakkan teras atau asas Islam itu sendiri.Transformasi di dalam sistem pendidikan pondok melalui pengajian kitab kuning sebenarnya telah berjaya mengangkat dua perkara iaitu ilmu yang terkandung di dalam kitab tersebut berjaya dimartabatkan sesuaian dengan kedudukannya dan kedua ialah pengiktirafan kepada pengarang kitab yang telah membuktikan ketinggian dan kesarjanaan mereka.Penggunaan media elektronik menjadikan ilmu kitab kuning berjaya disampaikan kepada masyarakat tanpa mengira sempadan.Ia seterusnya diperkukuhkan dengan aktiviti penterjemahan kitab kuning supaya setiap lapisan masyarakat dapat mengambil faedah dari karya tersebut.manfaat ini menjadikan Islam yang dibina sejak dahulu telah membawa rahmat ke seluruh alam.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Additional Information: Organized by: Universiti Utara Malaysia and Malaysian Historical Society (Persatuan Sejarah Malaysia).
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
L Education > L Education (General)
Divisions: School of Government
Depositing User: Mrs. Norazmilah Yaakub
Date Deposited: 23 Jun 2015 07:52
Last Modified: 18 May 2016 07:29
URI: https://repo.uum.edu.my/id/eprint/14580

Actions (login required)

View Item View Item