mailto:uumlib@uum.edu.my 24x7 Service; AnyTime; AnyWhere

Usahawan dalam era K-Ekonomi

Ali, Juhary and Mohd Shariff, Mohd Noor and Abdullah, Mohd Azmi (2000) Usahawan dalam era K-Ekonomi. In: Seminar Dinamika Perubahan Pengurusan Menuju Era K-Ekonomi, 20 & 21 September 2000, Pusat Konvensyen, Universiti Utara Malaysia. (Unpublished)

[thumbnail of Usahawan_Dalam_Era_K-Ekonomi.pdf]
Preview
PDF
Download (701kB) | Preview

Abstract

Era K-Ekonomi bukan sahaja menyaksikan perkembangan teknologi maklumat dan telekomunikasi, malah juga menyaksikan perkembangan dalam pelbagai dimensi sosial, teknologi, politik, ekonomi dan persekitaran alam semula jadi. Globalisasi adalah salah satu aspek dimensi ekonomi yang sedang melanda di seluruh dunia. Globalisasi yang juga dikaitkan dengan "perkampungan global" dan dunia "tanpa sempadan" telah mengubah cara hidup masyarakat dan kaedah dan cara berniaga ke arah perniagaan antarabangsa dan global. Usahawan yang maju dan berdayasaing telah mengambil tindakan proaktif untuk terus berdayamaju dan berdaya tahan dalam perniagaan global. Pelaburan dalam teknologi, teknologi maklumat (IT) dan telekomunikasi telah meningkatkan lagi kelebihan dayasaing dan keteguhan usahawan dalam era globalisasi. Di samping itu usahawan perlu menjalinkan jaringan dengan syarikat transnasional agar perlimpahan teknologi dan peluang menebusi pasaran, maklumat dan kewangan dapat di capai dengan lebih berkesan. Akhir sekali, usahawan perlulah mempunyai beberapa kriteria bagi mencapai kejayaan yang kritikal dalam jaringan tersebut.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords: Globalization, Knowledge Economy, Small and Medium Enterprises (SME)
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce
Divisions: College of Business
Depositing User: Prof. Dr. Mohd Noor Mohd Shariff
Date Deposited: 10 Jun 2010 09:33
Last Modified: 03 May 2017 01:05
URI: https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2

Actions (login required)

View Item View Item