Firdaus, Firman Shakti and Yusoff, Rushami Zien and Md Hussain, Muhammad Nasri and Mohd Asaad, Mohd Norhasni (2016) Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan. ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ), 2 (1). pp. 78-88. ISSN 2289-2125
![]() |
PDF
Restricted to Registered users only Download (5MB) | Request a copy |
Abstract
Kertas kerja ini bertujuan untuk mencadangkan satu rangka kerja teori untuk kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam.Bagi membincangkan tentang konsep ini, maka akan dibincangkan beberapa perkara yang berkaitan dengan tema utama. Pertama, konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Barat.Kedua, konsep perkhidmatan menurut Islam dan ketiga mengetengahkan konsep baru mengenai kualiti perkhidmatan berteraskan tasawwur Islam.Perbincangan ini penting kerana kualiti dalam perkhidmatan merupakan satu konsep perniagaan yang paling mencabar untuk dilaksanakan oleh setiap organisasi. Namun masih sedikit kajian yang secara menyeluruh membincangkan konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam. Justeru, tulisan ini cuba menganalisis konsep kualiti perkhidmatan dari perspektif Islam dengan merujuk kepada sumber autentik dalam Islam serta sorotan kepustakaan yang berkaitan. Hasil daripada perbincangan dalam kertas kerja ini, dijangkakan satu rangka kerja teori kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam yang boleh dijadikan pendekatan baru oleh organisasi-organisasi berteraskan Islam.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kualiti perkhidmatan, Perspektif Islam, Tasawwur |
Subjects: | H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management |
Divisions: | Islamic Business School School of Technology Management & Logistics |
Depositing User: | Prof. Dr. Rushami Zien Yusoff |
Date Deposited: | 02 Mar 2017 04:09 |
Last Modified: | 02 Mar 2017 04:09 |
URI: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/21280 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |