mailto:uumlib@uum.edu.my 24x7 Service; AnyTime; AnyWhere

Pembelajaran berasaskan masalah

Omar Bakri, Siti Fatimah and Dakarlan, Azlinah (2017) Pembelajaran berasaskan masalah. In: International Conference on the Scholarship of Teaching and Learning (ICSoTL 2017), 4 - 5 April 2017, UUM EDC Hotels & Resorts, Sintok, Kedah, Malaysia.

[thumbnail of ICSoTL 2017 116-119.pdf]
Preview
PDF
Download (211kB) | Preview

Abstract

Kajian berkaitan Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBL) ini dilaksanakan dengan hasrat untuk meningkatkan kemahiran lisan, khususnya penerangan berdasarkan gambar bagi murid Darjah 6. Seramai 16 orang murid Darjah 6 terlibat dalam kajian ini. Berdasarkan pemantauan guru semasa aktiviti lisan dalam kelas, murid-murid yang terlibat mengalami kesukaran membentangkan hasil perbincangan mereka. Hasil tinjauan menunjukkan bahawa murid-murid membentangkan hasil perbincangan mereka dengan menggunakan ayat yang ringkas dan kosa kata yang tidak sesuai.Objektif kajian ini adalah untuk membantu murid menerangkan gambar dengan menggunakan kosa kata yang tepat dan berstruktur. Konsep PBL telah dipilih untuk membantu murid kerana konsep PBL meneliti masalah yang mirip dengan yang berlaku dalam kehidupan nyata.Dapatan kajian menunjukkan keberkesanan PBL dalam meningkatkan kemahiran murid bertutur semasa aktiviti perbincangan dan penyampaian lisan.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Additional Information: ISBN: 978-983-42061-4-7 Organized by: School of Education and Modern Languages, Universiti Utara Malaysia.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: School of Education & Modern Languages
Depositing User: Mrs. Norazmilah Yaakub
Date Deposited: 11 Jul 2017 00:04
Last Modified: 11 Jul 2017 01:10
URI: https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22561

Actions (login required)

View Item View Item