mailto:uumlib@uum.edu.my 24x7 Service; AnyTime; AnyWhere

Pedagogi pengajian syariah di Malaysia: Analisis terhadap pengalaman Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya

Abd. Rahim, Rahimin Affandi and Abd. Khafidz, Hasanah and Md. Dahlal, Nor Hayati (2009) Pedagogi pengajian syariah di Malaysia: Analisis terhadap pengalaman Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya. In: Seminar Antarabangsa Pendidikan ICT Bernuansa Islami, 19-20 Disember 2009, Banda Acheh, Indonesia. (Unpublished)

[thumbnail of ANALISIS_TERHADAP_PENGALAMAN_AKADEMI_PENGAJIAN_ISLAM_UNIVERSITI_MALAYA.pdf] PDF
Restricted to Registered users only

Download (241kB)

Abstract

Sekiranya dilihat reformasi pengajian syariah di institusi pengajian tinggi Malaysia adalah amat memberangsangkan sekali sejajar dengan perkembangan arus globalisasi sekarang. Oleh yang demikian, demi memperkasakan reformasi pengajian syariah, kertas kerja ini akan cuba memperincikan pedagogi pengajian syariah serta perubahan paradigma pemikiran Islam di IPTA Islam Malaysia. Pada dasarnya kertas kerja ini lebih fokus kepada usaha tinjauan awal (pilot studies) daripada Projek UMRG (RG050/09HNE) yang bertajuk “Pengajian Syariah di Institusi Pengajian Tinggi Malaysia dan Indonesia: kajian perbandingan perspektif paradigma dan modul.” Mengikut tema kajian yang lebih meluas ini, kajian ini disusun khusus mengandungi beberapa bahagian yang utama; pertama, pengenalan; Kedua, teori perubahan pedagogi dan paradigma pemikiran Islam dalam tajdid pendidikan Islam di Malaysia; Ketiga, tajdid pengajian Syariah di APIUM: analisis pedagogi dan keempat, rumusan dan kesimpulan.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Additional Information: Anjuran bersama Universiti Utara Malaysia (UUM) dan Universitas Syiah Kuala (Unsyiah)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: College of Arts and Sciences
Depositing User: Mrs. Juwita Johari
Date Deposited: 03 Mar 2011 00:19
Last Modified: 04 May 2017 00:37
URI: https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2613

Actions (login required)

View Item View Item