Mohamad Akhir, Noor Syahidah and Abdullah, Sakinatul Raadiyah and Mohammed Ghazali, Asmadi and Mohd Yusof, Azrul Shahimy and Hussin, Rohayati (2019) Integrasi wakaf dan ijarah: alternatif dalam kelestarian sekolah tahfiz swasta di Malaysia. In: International Conference on Zakat, Tax, Waqf And Economic Development (ZAWED), 1st – 2nd December 2019, Adya Hotel Langkawi, Malaysia.
PDF
Restricted to Registered users only Download (236kB) | Request a copy |
Abstract
Permintaan tinggi daripada masyarakat untuk menceburi bidang pengajian Tahfiz menjadi faktor peningkatan jumlah Sekolah Tahfiz Swasta (STS) setiap tahun di Malaysia. Kebanyakkan daripada STS ini dibangunkan daripada pelbagai sumber antaranya modal persendirian, badan bukan kerajaan, bantuan masyarakat yang berupa sedekah dan wakaf.Permasalahannya sejauhmanakah institusi ini dapat memastikan kelestariannya dari segi pembiayaan kos pengurusan yang semakin meningkat. Kertas kerja ini akan melihat permasalahan STS dari segi kewangan, mencadangkan instrumen ijarah (sewaan) khususnya kepada STS yang kebanyakkannya didirikan dengan dana wakaf. Kertas kerja ini merupakan kertas konseptual yang menggunakan kutipan data perpustakaan. Hasil kertas kerja ini akan memaparkan satu cadangan alternatif dalam mengembangkan hasil wakaf melalui kaedah ijarah yang telah diaplikasikan oleh badan tertentu di Malaysia. Kaedah tersebut dilihat bermanfaat dan boleh digunapakai dalam kelestarian STS di Malaysia.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Additional Information: | ISBN: 978-967-2276-10-4 Organized by: Islamic Business School, Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah, Malaysia |
Uncontrolled Keywords: | Alternatif, ijarah, kelestarian, Sekolah Tahfiz Swasta, wakaf. |
Subjects: | H Social Sciences > HC Economic History and Conditions |
Divisions: | Islamic Business School |
Depositing User: | Mrs. Norazmilah Yaakub |
Date Deposited: | 15 Dec 2019 03:17 |
Last Modified: | 15 Dec 2019 03:17 |
URI: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/26663 |
Actions (login required)
View Item |