mailto:uumlib@uum.edu.my 24x7 Service; AnyTime; AnyWhere

Teori pembangunan kanak-kanak

Hanafi, Zahyah (2008) Teori pembangunan kanak-kanak. In: Pembangunan kanak-kanak teori, isu dan cabaran. Arah Pendidikan,, Shah Alam, pp. 1-16. ISBN 9789833718528

[thumbnail of Zahyah_Hanafi,_Prof._Madya_Dr.(2008)1.pdf] PDF
Restricted to Registered users only

Download (245kB)

Abstract

Bab ini mernbincangkan teori yang berkaitan dengan pembangunan kanak-kanak khusus teori tentang pengaruh persekitaran keluarga. la juga melihat bagaimana pengaruh ibu bapa memainkan peranan penting dalam pembangunan kanak-kanak dari segi pendidikan dan sahsiah. Antara teori yang menjadi fokus perbincangan ini ialah Teori Ekologi yang menekankan peranan mikrosistem yang sentiasa mempengaruhi tingkahlaku kanak-kanak.Dalam ha1 ini, gaya keibubapaan ibu bapa dibincangkan dan ia dikaitkan dengan pembentukan sahsiah kanak-kanak serta kesannya dalam mendidik anak-anak.Teori Modal Insan dan Modal Sosial turut diketengahkan untuk menjelaskan bagaimana tahap sosioekonomi ibu bapa sangat penting dalam memastikan pembangunan kanak-kanak yang seimbang.

Item Type: Book Section
Subjects: H Social Sciences > HQ The family. Marriage. Woman
Divisions: College of Arts and Sciences
Depositing User: Prof. Madya Dr. Zahyah Hanafi
Date Deposited: 29 Apr 2011 07:25
Last Modified: 29 Apr 2011 07:25
URI: https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2999

Actions (login required)

View Item View Item