Hamed, Abu Bakar and Md Hussain, Muhammad Nasri and Othman, Azizah and Mat, Ab Wahab and Yusuf, Sharifah (2009) Persepsi kepuasan pelanggan terhadap produk sistem perbankan Islam (SPI) bank Islam dan konvensional. In: Perbankan dan pasaran modal Islam Isu dan aplikasi. Penerbit Universiti Utara Malaysia, Sintok, pp. 67-92. ISBN 9789833827916
![]() |
PDF
Restricted to Registered users only Download (404kB) |
Abstract
Sisrem perbankan Islam (SPI) merupakan salah satu bidang dalam pengurusan muamalat Islam. Perkembangan di Malaysia berdasar kepada kesedaran permintaan masyarakat terhadap suaru sistem yang bebas daripada unsur gharar dan riba. Selain itu, kerajaan juga memberi galakan dan menerapkan nilai Islam dalam sektor awam dan juga swasta. Kini,terdapat tiga buah institusi perbankan Islam di Malaysia iaitu Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB), Bank Muamalat Malaysia Berhad (BMMB) dan Bank Kerjasama Rakyat Malaysia (Syed Mohd.Ghazali Wafa, Muhamad Nasri, & Mohd Hizam, 2003).Jumlah bank Islam tersebut bertambah pada tahun 2005 dengan RHB bank Islam, Bank Tijari dan akan terus bertambah mengikut kelulusan bank negara. Sementara itu, semua bank konvensional juga menawarkan produk SPI sekali gus mewujudkan persaingan dengan bank Islam.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > HG Finance |
Divisions: | School of International Studies |
Depositing User: | Mrs. Norazmilah Yaakub |
Date Deposited: | 14 Aug 2011 03:29 |
Last Modified: | 25 Apr 2016 07:00 |
URI: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/3552 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |