mailto:uumlib@uum.edu.my 24x7 Service; AnyTime; AnyWhere

Penilaian prestasi maklum balas 360 darjah: Pilihan atau tuntutan

Yusof, Ab. Aziz (2014) Penilaian prestasi maklum balas 360 darjah: Pilihan atau tuntutan. Universiti Utara Malaysia Press, Sintok. ISBN 978-967-0474-61-8

Full text not available from this repository.

Abstract

Pendekatan pelaksanaan penilaian prestasi berasaskan satu sumber iaitu pengurus menilai pekerja bawahan terbukti terus diselubungi oleh pelbagai masalah.Antaranya berlakunya ketidaktepatan, ketidakadilan dan ketidaktelusan sehingga mencetuskan konflik, ketidakpuasan dan juga kekecewaan.Bagi berhadapan dengan masalah ini, kaedah Penilaian Prestasi Maklum Balas 360 Darjah telah diperkenalkan.Pelaksanaan kaedah ini dilakukan berasaskan kepada dua andaian utama.Pertama, kaedah ini akan meningkatkan kesedaran kendiri hasil daripada pelbagai penilai yang saling berkepentingan.Kesan daripadanya akan membangunkan rasa kebertanggungjawaban untuk menjayakan matlamat suci daripada pelaksanaan penilaian prestasi.Kedua, setiap pekerja yang dinilai akan disediakan maklum balas mengenai kekuatan dan kelemahan yang memungkinkan mereka untuk membangunkan nilai-nilai positif bagi membolehkan kompetensi kerja terus dipertingkatkan.Justeru, pelaksanaan kaedah Penilaian Prestasi Maklum Balas 360 Darjah begitu relevan kepada organisasi dalam membuat keputusan berkaitan dengan pentadbiran dan juga pembangunan pekerja.

Item Type: Book
Additional Information: Edisi Kedua
Subjects: H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management
Divisions: School of Business Management
Depositing User: Mrs. Norazmilah Yaakub
Date Deposited: 24 Aug 2014 06:40
Last Modified: 18 Apr 2016 08:28
URI: https://repo.uum.edu.my/id/eprint/11444

Actions (login required)

View Item View Item