Kanapathy, Gavita A/P (2017) Kemahiran visualisasi dalam mata pelajaran matematik dalam kalangan murid tahun 5 di sebuah SJKT daerag Kuala Muda Yan, Kedah. Proceedings of the ICECRS, 1 (1). pp. 909-916. ISSN 2548-6160
Preview |
PDF
Available under License Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). Download (770kB) | Preview |
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk meneroka kemahiran visualisasi dalam topik pecahan bagi murid tahun 5 di sebuah sekolah rendah jenis kebangsaan Tamil (SJKT) di Daerah Kuala Muda Yan, Kedah.Hasil kajian menunjukkan responden memang mengaplikasikan kemahiran visualisasi semasa menyelesesaikan soalan penyelesaian masalah bagi topik pecahan.Walau bagaimanapun dapatan kajianmenunjukkan bahawa berlaku pentafsiran konsep pecahan yang kurang tepat dalam kalangan responden dan juga terdapat kesalahan dalam prosedur kerja mengira ketika menjawab soalan pecahan dalam UTP.Dapatan kajian juga menjelaskan keperluan para pendidik matematik untuk memberikan perhatian kepada kemahiran visualisasi dalam topik pecahan, salah konsep dan kesilapan dalam prosedur penyelesaian soalan berkaitan topik pecahan dalam kalangan murid tahun 5 di dalam bilik darjah matematik.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | International Seminar on Generating Knowledge Through Research, UUM-UMSIDA, 25-27 October 2016, Universiti Utara Malaysia, Malaysia |
Uncontrolled Keywords: | Kemahiran visualisasi,Pemikiran Matematik, Pecahan, Penyelesaian masalah. |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools |
Divisions: | School of Language, Civilisation and Philosophy |
Depositing User: | Mrs. Norazmilah Yaakub |
Date Deposited: | 13 Feb 2018 03:56 |
Last Modified: | 13 Feb 2018 03:56 |
URI: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23100 |
Actions (login required)
View Item |