mailto:uumlib@uum.edu.my 24x7 Service; AnyTime; AnyWhere

Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik

Veloo, Arsaythamby and Awang Hashim, Rosna (2004) Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik. In: ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL4), 13 - 15 Disember 2004, Grand Plaza Parkroyal, Penang. (Unpublished)

[thumbnail of paper2arsay.pdf] PDF
Restricted to Registered users only

Download (124kB)

Abstract

Kita selalu bertanyakan soalan “mengapakah di antara pelajar terdapat pencapaian yang berbeza dalam sesuatu mata pelajaran?”. Dalam matematik umpamanya ada pelajar yang menunjukkan pencapaian yang baik dan ada pula yang terus tercicir dalam menguasai mata pelajaran ini walaupun tajuk-tajuk yang mudah. Terdapat perbezaan antara cara pelajar mengamati dan mempelajari matematik kerana setiap individu mempelajari dan memproses maklumat matematik secara tersendiri. Beberapa sebab telah diutarakan tentang perbezaan pencapaian matematik dan antaranya ialah individu mempunyai orientasi pembelajaran matematik yang berlainan, unik dan tersendiri (Berita Matematik, 1993).

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Additional Information: Organized by Faculty of Cognitive Sciences and Education of Universiti Utara Malaysia
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Q Science > QA Mathematics
Divisions: College of Arts and Sciences
Depositing User: Prof. Dr. Arsaythamby Veloo
Date Deposited: 19 May 2011 05:51
Last Modified: 07 Dec 2016 06:25
URI: https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2904

Actions (login required)

View Item View Item