Md Said, Nor Pujawati (2002) Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri. Jelapang, 3 (1). pp. 11-17.
Preview |
PDF
Download (915kB) | Preview |
Abstract
Penyesuaian demi penyesuaian yang berlaku dalam strategi pemasaran secara lazimnya dicetuskan oleh perubahan faktor persekitaran. Dalam pemasaran faktor persekitaran yang memberi impak besar kepada aktiviti pemasaran ialah persekitaran luaran yang terdiri daripada faktor ekonomi, teknologi, semulajadi, politik dan sosial. Faktor persekitaran luaran pemasaran merupakan satu kuasa di luar kawalan organisasi pemasar. Untuk memperolehi kelebihan, faktor persekitaran luaran harus diawasi oleh pemasar. Tambahan pula, faktor persekitaran seringkali mempengaruhi proses membuat keputusan pemasaran. Kertas ini membincangkan perubahan-perubahan yang telah dikenalpasti berlaku dalam bidang pemasaran industri. Dua perubahan yang berlaku yang diketengahkan ialah perubahan dalam sistem maklumat pemasaran dan gelagat pembelian organisasi. Turut diselitkan ialah bagaimana perubahan tersebut diuruskan dalam menghadapi abad baru ini.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | marketing, change, information system |
Subjects: | H Social Sciences > HF Commerce |
Divisions: | College of Business |
Depositing User: | Mrs. Norazmilah Yaakub |
Date Deposited: | 29 Aug 2010 06:20 |
Last Modified: | 29 Aug 2010 06:20 |
URI: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/390 |
Actions (login required)
View Item |