Mohd Ali @ Ramli, Azlin Namili and Md Ismail, Che Thalbi (2001) Hak dan tanggungjawab bank terhadap pelanggan. In: Persidangan Kebangsaan Undang-Undang Perniagaan 2001: Peranan dan cabaran, 14 Julai 2001, Quality Hotel, City Centre, Kuala Lumpur.
PDF
Restricted to Registered users only Download (643kB) |
Abstract
Kertas kerja ini bertujuan untuk menyenaraikan dan membincangkan tanggungiawab bank kepada pelanggan dan hak-hak sesebuah bank. Ini kerana kebanyakan hak dan tanggungjawab tersebut tidak dinyatakan dalam akta secara jelas tetapi kebanyakkannya adalah dari kes-kes yang telah diputuskan oleh mahkamah. Antara tanggungjawab bank adalah untuk bertindak sebagai ejen bila membayar cek bagi pihak pelanggan, merahsiakan akaun pelanggan dan menyediakan buku akaun atau penyata akaun pada pelanggan.Bank pula berhak untuk mencantum atau membuat tolakan terhadap akaun pelanggan dan ia ada hak lien bagi sesetengah akaun pelanggan.Bank perlu tahu dan sedar tanggungawabnya dan hak-haknya terhadap pelanggan untuk memastikan tanggungjawab itu dijalankan dengan sempurna dan bagi mengelakkan dari disaman oleh pelanggan kerana kecuaian bank terhadap tanggungiawabnya diputuskan oleh mahkamah. Pihak berhasa juga perlu menyediakan satu undang-undang yang jelas berkenaan hak dan tanggungjawab bank bagi membolehkan bank mengetahui tanggungjawab dan haknya dengan lebih jelas.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Additional Information: | ISBN: 983-2078-17-2 ANJURAN: Sekolah Pengurusan, Institut Perundangan Korporat, Universiti Utara Malaysia |
Subjects: | K Law > K Law (General) |
Divisions: | College of Law, Government and International Studies |
Depositing User: | Mdm. Azlin Namili Mohd Ali @ Ramli |
Date Deposited: | 22 Apr 2014 02:29 |
Last Modified: | 22 Apr 2014 02:29 |
URI: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/10804 |
Actions (login required)
View Item |