mailto:uumlib@uum.edu.my 24x7 Service; AnyTime; AnyWhere

Pendidikan di Sabah dan Sarawak sebelum 1963

Zainuddin, Ruslan (2003) Pendidikan di Sabah dan Sarawak sebelum 1963. In: Kenegaraan Malaysia. PTS, Bentong, pp. 140-161. ISBN 983192312X

[thumbnail of Ruslan_Zainuddin01.pdf] PDF
Restricted to Repository staff only

Download (294kB)

Abstract

Sebuah negara walau sekecil mana pun tentu mempunyai sistem pendidikannya sendiri.Sistem pendidikan secara falsafahnya adalah cara pemindahan ilmu pengetahuan yang dimiliki oleh anggota masyarakat kepada anggota masyarakat yang lain, terutamanya generasi baru.Ilmu pengetahuan dapat disebarkan dengan pelbagai cara, sama ada secara langsung ataupun tidak. Misalnya ilmu pengetahuan yang dipelajari secara teratur dengan guru-guru yang mahir dalam pelbagai bidang seperti ilmu agama, perubatan, pendidikan dan pertukangan. Kadangkala ilmu pengetahuan juga dapat disampaikan secara tidak langsung melalui ibu bapa kepada anak-anak ataupun golongan tua kepada golongan muda dalam bentuk nasihat, tunjuk ajar ataupun peraturan-peraturan yang tidak bertulis berkenaan sesuatu perkara seperti nilai-nilai kemanusiaan. Sistem pendidikan sesebuah negara sering mengalami perubahan seiring dengan kehendak dan keperluan pemerintah ataupun rakyat di negara berkenaan.Daripada sistem pendidikan yang sederhana menjadi sistem pendidikan yang kompleks selari dengan perkembangan negara dan rakyat di negara itu. Sistem pendidikan di Sabah dan Sarawak sebelum dan semasa penjajahan British juga berkembang mengikut corak penduduknya yang digambarkan oleh kelompok-kelompok kaum yang terdapat di kedua-dua buah negeri itu. Sebelum kedatangan penjajah, masyarakat tempatan khususnya orang Melayu di Sarawak sudah mempunyai sistem pendidikan tradisional sendiri yang berteraskan agama dengan tumpuan diberikan kepada pengajaran al-Quran.Semasa pentadbiran Brooke, sistem pendidikan Barat diperkenalkan di Sarawak selepas kemasukan badan-badan mubaligh Kristian. Pengenalan sistem pendidikan Barat adalah permulaan perubahan sistem pendidikan tradisional tempatan bagi memenuhi keperluan pihak penjajah.Ini digambarkan melalui corak pendidikan di Sabah dan Sarawak yang berkembang mengikut falsafah pemerintah di kedua-dua buah negeri, iaitu Syarikat Berpiagam Borneo Utara British dan Kerajaan Koloni di Sabah, serta pentadbiran Brooke di Sarawak.

Item Type: Book Section
Subjects: L Education > LA History of education
Divisions: College of Law, Government and International Studies
Depositing User: Mrs. Norazmilah Yaakub
Date Deposited: 22 May 2011 08:16
Last Modified: 22 May 2011 08:16
URI: https://repo.uum.edu.my/id/eprint/3117

Actions (login required)

View Item View Item