Elias, Nadiyah (1998) Kenapa masih gunakan kaedah ABC? In: Seminar Isu-ise Pendidikan Negara, 26-28 November 1998, Universiti Kebangsaan Malaysia. (Submitted)
Preview |
PDF
Download (1MB) | Preview |
Abstract
Kaedah ABC telah ditinggalkan oleh pendidik Barat sejak 1880; namun di Malaysia ia adalah kaedah utama yang digunakan untuk pengejaran pembacaan awal. Di dalam artikel ini, penulis menyentuh limitasi yang ada pada kaedah abjad dengan membandingkannya dengan kaedah fonetik sukukaita dan kaedah hafalkata. Penulis menyarankan supaya kaedah hafalkata digunakan di Malaysia sebagai langkah pertama pengajaran membaca sebelum disulam dengan kaedah fonetik sukukata. Di dalam bahagian II, penulis telah mendokumentasi pengajaran bacaan peringkat awal ke atas seorang kanak-kanalk berumur tiga tahun.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | College of Arts and Sciences Perpustakaan Sultanah Bahiyah |
Depositing User: | Mr System Administrator |
Date Deposited: | 21 Jul 2010 06:15 |
Last Modified: | 10 Apr 2016 03:04 |
URI: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/417 |
Actions (login required)
View Item |