mailto:uumlib@uum.edu.my 24x7 Service; AnyTime; AnyWhere

Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley)

Husaini, Husnawati and Abdullah, Mohd Hafizuddin Syah Bangan and Yakob, Rubayah and Redzuan, Hendon (2024) Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley). International Journal of Management Studies (IJMS), 31 (2). pp. 679-710. ISSN 2180-2467

[thumbnail of IJMS 31 02 2024 679-710.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Available under License Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).

Download (826kB) | Preview

Abstract

Peningkatan pembelian secara dalam talian merupakan salah satu kesan daripada penularan wabak Covid-19 di Malaysia. Walaupun ia memudahkan urusan kehidupan harian, namun ramai yang beranggapan bahawa pembelian secara dalam talian merupakan suatu aktiviti yang berisiko. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi melihat hubungan antara persepsi risiko dengan tingkah laku pengguna terhadap pembelian secara dalam talian. Responden kajian ini seramai 392 orang dan kesemua responden telah menjawab soal selidik secara dalam talian. Namun, hanya 373 borang soal selidik yang lengkap diterima dan boleh digunakan. Data daripada soal selidik ini dianalisis menggunakan kaedah analisis regresi berganda. Hasil analisis mendapati bahawa risiko kewangan mempunyai hubungan negatif yang signifikan dengan tingkah laku pengguna terhadap pembelian secara dalam talian di Lembah Klang. Risiko produk dan risiko penghantaran pula mempunyai hubungan positif, manakala risiko masa tidak signifikan. Hasil kajian memberikan input kepada syarikat e-dagang dan penjual dalam talian untuk menambah baik perkhidmatan mereka. Ia juga dapat membantu untuk mengenal pasti risiko yang mungkin menjadi ancaman kepada perniagaan mereka dan mengambil tindakan mitigasi bagi mengurangkan kemungkinan dan impak, sekiranya risiko yang dikenal pasti itu berlaku

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Pembelian dalam talian, persepsi risiko, risiko kewangan, risiko produk, e-dagang
Subjects: H Social Sciences > HC Economic History and Conditions
Divisions: UUM Press
Depositing User: Mdm. Sarkina Mat Saad @ Shaari
Date Deposited: 11 Aug 2024 04:12
Last Modified: 11 Aug 2024 04:12
URI: https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31221

Actions (login required)

View Item View Item